Saturday, January 9, 2010

KKI Ke Arah Merealisasikan creARTivity of Islam

Sempena Kursus Kefahaman Islam (KKI) yang akan diadakan pada 15-17 Januari ini, satu gagasan dakwah baru berasaskan seni bakal diperkenalkan pada program ini. Dikenali sebagai creARTivity of Islam, ia adalah satu gagasan di mana elemen seni lukis serta kesenian Islam digunapakai dalam menggerakkan dakwah. Pernah digagaskan dalam satu mesyuarat tabligh pada 11 November 2009, gagasan ini memberi kesedaran tentang pentingnya kesenian Islam dalam aliran dakwah masa kini serta kewujudan kesenian Islam terutamanya seni lukis.

Beberapa aktiviti bakal dirangka di bawah creARTivity of Islam dengan kerjasama JKI-CITU, FSSR Sarawak, GRADES serta MPP. Antaranya Minggu Kesenian Islam (MKIS) sempena Maulidur Rasul, Festial Hadrah UiTMKS, Pertandingan Menulis Khat, Perarakan Maulidur Rasul & Majlis Sambutan Maulidur Rasul peringkat UiTMKS, Ceramah Kesenian Islam, Malam Kesenian Islam dam banyak lagi.

Sempena creARTivity of Islam juga, JPMQ bakal melancarkan logo baru JPMQ secara rasminya. Semoga apa yang saya cuba usahakan ini diberkati oleh Allah. Sekiranya saya ada buat silap & salah, itu datang dari diri saya sendiri kerana kita ni manusia biasa yg tak maksum.

No comments:

Post a Comment